woensdag 23 december 2020

Inmiddels ben ik ook bezig met het zijzwaardje en het roer. Het zijzwaardje is verzwaard met lood. Straks bij het zeilen moet dat lood ervoor zorgen dat het zwaard niet gaat drijven. Het wordt verder alleen maar aan een lijntje gehangen. 

Omdat ik wat huiverig ben om lood te smelten en te gieten vanwege de giftige dampen heb ik "soft lood" oftewel loodhagel in epoxy gegoten. Dat neemt iets meer ruimte, hoeveel meer is uit te rekenen op basis van het soortelijk gewicht van lood, loodhagel en epoxy. Het blijft een beetje een aanname, maar het zal best in de buurt liggen.  

Het roer zit in principe aardig in model maar dat vraagt nog wel veel afwerking. Ik moet dat ook nog aanpassen op de achtersteven voor een goede bevestiging, dus we zijn er nog niet. 





De ama, de outrigger oftewel de drijver is opgezet uit hechthout en XPS polystyreen schuim. Dat moet natuurlijk allemaal nog in vorm maar dat geeft heel veel rotzooi en de stofzuiger was even kapot. De bodem was gescheurd en er werd stof langs de zak de motor ingezogen, en daarmee nam ook de zuigkracht flink af. Inmiddels opgelost met een plaatje hout in die bodem en hij zuigt weer goed. Dus daar kan ik binnenkort ook mee verder.




De dwarsbalkjes, die waar de mast doorheen gaat lopen, die waar de rugleuning komt en de twee wae's, -dat zijn de dwarsbalkjes waar straks de iako's (de balken naar de drijver) op bevestigd worden- zijn allemaal gelamineerd in vorm (van mahonie) en in de romp gelijmd. En vandaag heb ik alle 32 afstandsblokjes gemaakt en er in gelijmd. De volgend stap zal het gangboord en de stootlijst zijn en dan gaat er echt stijfheid en structuur in de kano komen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

En ook het loggerzeiltje doet het prima

Ook het loggerzeiltje is klaar! Het past allemaal prima. Het is een van de twee zeiltjes die Ian Oughtred bij deze kano heeft ontworpen en m...